наверх
13.12.201716:44
Курсы валют НБУ
  • USD25.780.00
  • EUR30.420.00

Юрчишин: за несоздание антикоррупционного суда ВР ответственен Порошенко

(обновлено: )15413
Исполнительный директор Transparency International Украина отмечает, что в случае создания Антикоррупционный суд будет эффективнее рассматривать дела по топ-коррупционеров, что может представлять риски для части политической элиты.

РИА Новости Украина — Радиостанция "Голос Столицы"

Президент Петр Порошенко напомнил, что 8 декабря будет ровно месяц, как он обратился в Верховную Раду с предложением по ускорению процесса создания Высшего антикоррупционного суда. Однако с тех пор так ничего и не изменилось. В связи с этим Порошенко поставил ультиматум: если до начала следующей недели народные депутаты не предоставят законопроект о Высшем антикоррупционном суду, это сделает сам президент.

Почему процесс создания Высшего антикоррупционного суда тормозится, проанализировал в эфире радиостанции Голос Столицы исполнительный директор общественной организации Transparency International Украина Ярослав Юрчишин.

(текст публикуется на языке оригинала)

Чому у Верховній Раді не поспішають із законопроектом про Вищий антикорупційний суд?

— Це дивна ситуація, але я хочу сказати, що не голосувала за відкликання закону 6011, як це просила Венеційська комісія, на диво, переважна більшість фракцій більшості. Зокрема і БПП. І тому, звісно, обурення президента, з одного боку, цілком логічно. Він просив це зробити ще місяць тому. Але, з іншого боку, власне, його фракція підводить, скажемо, свого керівника, тобто власника половини назви блоку, тим, що не голосує за банальне відкликання. І знову ж таки, депутатів цілком можна зрозуміти. Не зрозуміло, що буде в президентському законопроекті, бо цілий місяць цього законопроекту не було навіть продемонстровано. Обговорити його можна було і без реєстрації. Я думаю, що якби президент вже зареєстрував свій законопроект, або, принаймні, показав його, то депутати б активніше працювали, розуміючи, що саме пропонує президент.

Вже рік ідуть розмови про необхідність створення Вищого антикорупційного суду, але президент ніяк не вносить відповідний законопроект.

— Так. Ви цілком праві. І, власне, тут, якщо і говорити про причину, чому це настільки гальмується, то відповідальність рівна між президентом, якому Венеційська комісія рекомендувала представити свій законопроект, і парламентом, а не лише у парламенті.

Президент говорить про те, що потрібно розчистити простір для нових законопроектів?

— Треба відкликати законопроект 6011. Бо регламент каже, що зареєструвати новий проект можна після того, як відкликаний старий. Для цього треба голосування парламенту, бо законопроект був включений в порядок денний сесії. Це можна було б зробити два сесійні тижні тому, ще в листопаді — після першого звернення президента. Але чомусь, зокрема, і частина фракції БПП, такі групи, як група Березенка, Кононенка, не голосували за відкликання даного законопроекту. Відповідно, номінально президент не має підстав для того, щоб внести свій законопроект. Хоча це цілком не заважає його представити громадськості і продемонструвати, що він насправді є. Тоді тиск на депутатів буде куди більший.

Читайте также: Антикоррупционный суд и борьба с кастой неприкасаемых

Чому депутати досі не відкликають свій законопроект, попри рекомендації Венеційської комісії?

— Насправді, співавтори заявили про бажання відкликати. На основі їх бажання профільний комітет рекомендував відкликати. І тут питання до тих, хто в залі не підтримує і прохання президента, і співавторів, і рекомендацію Венеційської комісії. Але тут логіка — дуже проста. Якщо проаналізувати, хто не голосує за відкликання, то це переважно ті люди, до яких можуть виникнути питання щодо залучення їх чи їх найближчого оточення до певних непрозорих схем, а банальніше — до корупції. І насправді тут є момент певного такого самозбереження. Тобто ми розуміємо, що буде створений антикорупційний суд, який навіть суто з професійного підходу буде ефективніше розглядати справи по боротьбі з топ-корупцією, то це може становити ризики для певної політичної еліти. Можливо, не для тих людей, які не голосують, але для їх бізнес-партнерів — точно, бо частина, на жаль, українського бізнесу є не бізнесом, по суті, а зловживанням на близькості до державних ресурсів, державної влади. Тому тут може бути навіть певна особиста мотивація максимально гальмувати процес, щоб максимально повільно розвивався розгляд справ стосовно топ-корупціонерів.

Взагалі база для створення Вищого антикорупційного суду існує чи ні?

— Цілком. Тут треба похвалити президента, тому що в проекті на 2018-й, а ми розуміємо, що він почне створюватися в кращому випадку в 2018 році, вже закладені в бюджеті з ініціативи президента кошти на цю статтю. Тобто, можливо, що є. Чи є люди, які можуть податися на конкурс стосовно суддів антикорупційного суду? Є. І це показав досвід конкурсу на суддів вищого суду. Конкурс був достатньо високий. Чи є готовність міжнародних партнерів включитися в процес відбору суддів? Є. І це є заяви як МВФ, як європейського співтовариства, так і окремих установ, зокрема, посольства США. Тому все необхідне для оперативної роботи є, не вистачає єдиного — законодавчої бази для цього.

К слову, политолог Александр Антонюк считает, что судьба антикоррупционного суда решится не в парламенте. В эфире "ГС" он заявил, что даже в пропрезидентской фракции не все поддерживают создание антикоррупционного суда, поэтому данным законопроектом в Раде пока играют в "пинг-понг".

Темы дня