наверх
19.04.202412:40
Курсы валют НБУ
  • USD26.89+ 0.03
  • EUR31.83+ 0.14

Есть напряженность в отношениях ЕС и Украины? Мнение дипломата

Ситуация с НАБУ далека от разрешения (192)

(обновлено: )45940
Попытка восстановить старые коррупционные практики развеяла последние иллюзии у Запада по поводу Украины, подчеркнул Василий Филипчук.

РИА Новости Украина — Радиостанция "Голос Столицы"

Украина едва не потеряла безвизовый режим с Евросоюзом. Это могло бы произойти, если бы Верховная Рада 7 декабря проголосовала проект закона о предоставлении парламенту права увольнять руководителей Национального антикоррупционного бюро, Специализированной антикоррупционной прокуратуры, Государственного бюро расследований и членов Национального антикоррупционного агентства.

В среду вечером, 6 декабря, документ зарегистрировали в Раде главы фракций "Блок Петра Порошенко" и "Народный фронт" Артур Герасимов и Максим Бурбак. А в ночь на четверг этот проект закона появился в повестке дня Верховной Рады, а утром внезапно оттуда исчез.

По информации самих народных депутатов и ряда украинских СМИ, которые ссылаются на источники в Администрации президента и в дипломатических кругах, всю ночь украинские дипломаты и чиновники вели переговоры с представителями наших международных партнеров и кредиторов, возмущенных законопроектом, который одним росчерком перечёркивал независимость антикоррупционных органов и делал их подконтрольными власти.

Если бы Рада поддержала коалиционный законопроект, ЕС запустил бы механизм приостановления визового режима с Украиной. Кроме того, Украина могла бы остаться без технической и финансовой помощи со стороны Запада.

Кроме потери безвиза, какие еще могли быть последствия для Украины в случае принятия этого закона, в эфире радиостанции Голос Столицы проанализировал дипломат, глава Международного центра перспективных исследований Василий Филипчук.

(текст публикуется на языке оригинала)

Україна дійсно могла втратити безвізовий режим, і стояла за крок від цього?

— Це журналістська інтерпретація. Але в принципі, ситуація є дуже серйозною, і головною проблемою є те, що є брак довіри до України. Про те, що цей брак довіри до українського керівництва існує, було зрозуміло і тоді, коли приймалося рішення щодо надання безвізового режиму, адже нагадаю, що умовою надання безвізового режиму для України була певною мірою унікальна процедура, за якою разом із наданням ЄС запроваджена процедура призупинення надання безвізового режиму, чого не було ніколи раніше, коли надавався безвізовий режим іншим країнам. Тобто це було свідченням того, що в ЄС не були впевнені в тому, наскільки є зміни, наскільки ці зміни незворотні, наскільки українське керівництво дійсно хоче і прагне боротися з корупцією і виконувати інші умови, за яких Україні було надано безвізовий режим.

І вже фактично протягом кількох місяців, я би навіть сказав, разом з наданням безвізового режиму, в ЄС зі стурбованістю спостерігали за тим, як в Україні посилюються негативні тенденції, коли почали травити антикорупційних активістів, коли почалися атаки на незалежні установи, громадські організації і так далі. Із кожним днем ця напруга відчувалася все більше, я тільки повернувся з Брюсселю, ще до цих подій, але вже недвозначно говорилося про те, що в ЄС дуже стурбовані тим, як себе поводить українське керівництво, наскільки розбігаються слова з діями, наскільки те, що робиться в Україні суперечить заявам про європейську інтеграцію. І ці події, які відбулися останніми тижнями, і конфлікт ГПУ з НАБУ, і атаки на НАБУ, і атаки на керівника антикорупційного комітету, і спроба змінити систему звільнення керівника НАБУ, це все лише підтверджує те, що я чув такий вираз "корупційний переворот". Те, що у нас дійсно пробують змінити навіть ті невеликі, але все ж таки досягнення у боротьбі з корупцією для того, щоб повністю тримати під контролем всю правоохоронну систему і дозволяти собі робити все що хочеш.

Читайте также: Шум вокруг НАБУ. Может, дело в Сытнике?

Звичайно, для Заходу це вже є червоною лінією, і я не думаю, що Захід так просто дозволить продовжити таку тактику, оскільки протягом останніх кількох років для Заходу, для ЄС, США, допомога у створенні антикорупційних органів, це був їх такий ключовий проект. І от після кількох років їх інвестицій, вкладання грошей, ресурсів, допомоги, раптом виявляється що НАБУ погане. Виходить, що або Захід погано працював, або виявляється, ці органи суперечать корінним інтересам українського керівництва. Мова йде про те, що надто виявилися незручними навіть такі початкові кроки з боку НАБУ, тому саме відбувається спроба перегляду системи ними управління, Захід не дозволить це зробити, і я думаю, що те, що не проголосовано цей законопроект, це ще нічого не означає. ЄС деколи порівнюють зі слоном, він дуже повільно починає рухатися, але якщо вже рухається, то його важко зупинити. І якщо з боку української влади не буде зроблено негайних радикальних висновків, то думаю, що висновки з боку ЄС будуть і вони будуть жорсткі.

Що конкретно, крім скасування безвізу, ЄС може зробити? Гроші не отримаємо?

— Гроші ми вже не отримали. З боку ЄС було прийнято рішення не виділяти Україні 600 мільйонів євро макрофінансової допомоги. Це кредит. Пільговий, але кредит. Але в будь-якому випадку він краще, ніж ті гроші, які ми отримуємо на ринкових умовах. Так от, ці гроші були не надані Україні… По великому рахунку, більше засобів тиску і контролю з боку ЄС і Заходу щодо України немає. Далі можуть бути питання санкцій щодо Росії, питання політичної підтримки.

Ввечері з'являється цей законопроект, зранку зникає… Як можна це пояснити?

— Це можна пояснити лише тим, що у нас дійсно є спроби зробити корупційний державний переворот, відновити старі корупційні практики, і є все ж таки засоби тиску з боку Заходу, щоб цього не допустити, але це не змінює загальної тенденції, загального бажання і прагнення з боку тих, хто задумував всі ці зміни. Так, вони зараз зробили крок назад, але вже у жодного нашого західного партнера сумнівів в тому, з ким вони мають справу, не залишилося.

К слову, исполнительный директор Transparency International Украина Ярослав Юрчишин отмечает, что в случае создания Антикоррупционный суд будет эффективнее рассматривать дела топ-коррупционеров, что может представлять риски для части политической элиты.

Самое читаемое
    Темы дня