наверх
28.03.202420:05
Курсы валют НБУ
  • USD26.89+ 0.03
  • EUR31.83+ 0.14

Когда в Украине начнется реальная борьба с коррупцией?

(обновлено: )42341
Требованием о лесе-кругляке ЕС подрывает свой имидж, поскольку это явный лоббизм европейской промышленности, подчеркнул политолог.

РИА Новости Украина — Радиостанция Голос Столицы

Европейская комиссия не перечислит третий транш макрофинансовой помощи Украине в 600 миллионов евро в рамках утвержденной в 2015 году программы. Однако она готова в начале 2018 года предоставить свои предложения по новой программе финансирования после экономической оценки и состояния украинских реформ. Цена вопроса – 1,8 миллиардов евро. 

Согласно обнародованному 1 декабря на сайте Еврокомиссии сообщению, Украина выполнила большинство обязательств, согласованных с ЕС. Однако четыре обязательства, связанные с третьим и окончательным траншем программы ЕС, так и остались невыполненными. Речь идет о снятии запрета на экспорт леса-кругляка, запуск автоматической проверки электронных деклараций, законе о кредитном реестре НБУ и проверке информации о бенефициарных владельцах компаний. 

Поэтому для Еврокомиссии решающее значение для продолжения финансирования будет иметь усиление работы по проведению важных реформ со стороны Украины.

Перспективы дальнейшей финансовой поддержки Украины со стороны европейских партнеров, в эфире радиостанции Голос Столицы прокомментировал политолог, кандидат политических наук Алексей Якубин.

(текст публикуется на языке оригинала)

Ви вважаєте справедливою вимогу міжнародних партнерів України виділяти фінансування за результатом проведених реформ, чому саме на реформування України орієнтуються в ЄС і США?   

— Тут поняття реформ може бути достатньо розпливчасте, тому що ми бачимо, що частина речей, які, наприклад, ЄС оцінює позитивно з точки зору проникнення своїх компаній на ринок України, можливо, для українців і не є таким позитивним. Наприклад, візьмемо ситуацію з лісом-кругляком. Я думаю, ми з вами тут теж чудово розуміємо, що багато в чому ця норма, яку проштовхує ЄС, вона, скоріше, нагадує лобістські норми, які вигідні європейській промисловості, але навряд чи вони вигідні українській екології або навіть українській деревообробній промисловості, якщо глобально говорити. Але такі норми присутні і, на жаль, ми бачимо, що Київ не завжди здатен вести перемовини таким чином, щоб таких норм було менше, а була переважна більшість норм, які б справді сприяли взаємному розвитку ЄС і України від змін, що відбуваються в Україні. 

Чому ЄС наразі призупиняє цю програму, насправді я думаю, що тут є кілька причин. Ліс-кругляк ми знаємо, це одна з офіційних причин. Але я думаю, що тут ще накопичилися проблеми, пов'язані з антикорупційними органами. Не просто так одна з вимог — це створення цього електронної перевірки, спеціального механізму для перевірки електронних декларацій. Механізованого. І він не був створений, але тим паче у нас останнім часом взагалі загострилися скандали з антикорупційними органами. Просто тут ще наклалася ситуація, останній скандал з нашими антикорупційними органами. Тобто скандали, які в самому НАБУ виникають, боротьба між антикорупційними органами, тобто всі ці речі насправді ЄС відслідковує, і ми бачимо, що це впливає. Плюс, я думаю, ця ситуація з електронними деклараціями, і незапуску такої автоматизованої перевірки, насправді для ЄС теж є таким сигналом, що є проблема з корупцією. 

Тобто ці чотири вимоги, які залишилися в попередньому пакеті, вони будуть перенесені в нову програму?

— Висока ймовірність, що вони будуть перенесені в нову програму. Знову ж таки, насправді в України ще є трохи часу, принаймні більше 1,5 місяці, щоб формально нібито виконати оці старі вимоги. Але я думаю, що якщо ми говоримо про нову програму, маємо розуміти, чому так Київ активно взявся розмовляти про нову програму. Це пов'язано з тим, що, як правило, навіть незважаючи на те, що ці чотири вимоги будуть перенесені в наступний пакет, який буде пропонуватися, водночас, як правило, перший транш дається без вимог. Це такий "транш заохочення".

Саме тому, я думаю, з боку Києва ми бачимо таку активізацію цього питання. Тобто влада думає, що таким чином їй вдасться отримати ці 600 мільйонів без формального виконання або принаймні формального прогресу по цим чотирьом пунктам і по іншим пунктам, які можуть додатися.

Читайте также: НАБУ Vs. НАПК. Власть и коррупция — вместе навеки

У вас є інформація щодо цих 600 мільйонів євро, чи були вони включені до бюджету?

— Насправді вони не були поки що включені до бюджету, принаймні той проект, який ми бачили. Тому що бюджет до кінця ще не сформований, не забувайте, що пройшло лише перше читання. Ці гроші проходили по іншим програмам, вони безпосередньо не прив'язувалися до видатків з держбюджету. Вони там, скоріше за все, були в пунктах пов'язаних із поповненням ЗВР.

Чи є бажання у української влади зараз виконувати хоч якісь пункти цієї програми? 

— Ми знаємо, що частина депутатів зараз в принципі не підтримує цю ідею, що ми маємо постійно сидіти на цій голці отримання кредитів. Опозиційний блок про це говорив. Частина опозиційних депутатів активно критикує такі речі. Що ми маємо в обмін на сировину отримувати кредити і тим самим не розвивати власну промисловість. Якщо говорити про цю ВРУ, я думаю, що частина депутатів, які орієнтуються на Банкову, вони можуть голосувати, але ми бачимо, що поступово все більше депутатів справді не погоджуються, розуміючи, що певні норми, які присутні в цих вимогах по кредитах, вони справді нагадують лобістські норми. Якщо ми візьмемо цей ліс-кругляк, мені здається, це деякою мірою сам ЄС підриває тут свій імідж такими речами. Інша справа, що в цій ВРУ ми бачимо, що значна частина депутатів починає все частіше не голосувати за такі речі, які виглядають явно лобістськими, як ситуація з лісом-кругляком.

Читайте также: Коррупционный скандал в "Киевавтодоре": закатают ли кого-то в асфальт?

Як відсутність цих 600 мільйонів вплине на нашу економічну ситуацію?

— У нас до цього часу підвішені програми не лише з ЄС, але і з МВФ. Тому що до кінця року ми не отримали наступний транш, і питання в тому, коли ми взагалі можемо отримати в наступному році. У наступному році, за різними оцінками ми маємо повертати близько 6-10 мільярдів доларів зовнішнім кредиторам. З одного боку, це не так критично, як, наприклад, буде в 2019 році, коли ця цифра сягне більше 10 мільярдів, але з іншого боку це буде чинити певний тиск і на бюджет, і на курсові речі. Влада розраховує, що їй вдасться отримати той чи інший кредит в наступному році, або продати ті ж євробонди, але глобально у влади нема реального механізму, щоб запустити економічне зростання.

Ранее Алексей Семений заявил, что не все условия, которые выдвигает Евросоюз для предоставления финпомощи, выгодны Украине, но наши чиновники научились очень правдоподобно объяснять, почему мы их не выполняем.

Самое читаемое
    Темы дня