наверх
19.04.202407:13
Курсы валют НБУ
  • USD26.89+ 0.03
  • EUR31.83+ 0.14

Эксперт о недостатках партийной системы

(обновлено: )7010
За три года работы Верховной Рады нардепы выполнили лишь треть своих обещаний, подчеркнул политолог.

Радиостанция Голос Столицы

Верховной Раде VIII созыва 27 ноября исполнилось три года. За месяц до этого — 26 октября 2014 года — в Украине состоялись внеочередные парламентские выборы. Это голосование проходило после Революции достоинства, на Донбассе уже велись боевые действия. Соответственно — не голосовал тогда Крым и неподконтрольные правительству районы Донецкой и Луганской областей.

Выбирали народных депутатов украинцы по смешанной системе — половину состава по избирательным спискам от политических партий, половину — по мажоритарной системе в одномандатных округах.

Читайте также: Будущее Донбасса: сценарий Волкера

В общем в парламент тогда прошли шесть партий — Блок Петра Порошенко, "Народный фронт", "Самопомич", Радикальная партия Ляшко, "Батькивщина" и

Оппозиционный блок. Также в Верховную Раду VIII созыва прошли немало новых лиц — это и бывшие журналисты, и бывшие комбаты.

Работу парламента за три года в эфире радиостанции Голос Столицы проанализировал политолог Василий Мокан.

(текст публикуется на языке оригинала)

Наскільки свіжа в пам'яті українців історія обрання цього парламенту? Три роки — великий строк для електоральної пам'яті?

— Насправді в наших українських реаліях досить великий термін, тому що суттєво змінилися і електоральні уподобання протягом цих трьох років, ми пам'ятаємо переможців парламентських виборів в 2014 році — це БПП і НФ. І можемо зараз порівняти, наскільки змінилася підтримка їх у суспільстві. Зокрема, НФ — на діаметрально протилежні цифри. Також відбулося досить багато подій, на фоні Майдану виросли нові лідери, в тому числі політичні, сформувалися певні політичні рухи і сили. І це все, безумовно, відбивається на електоральних вподобаннях українців. І якщо б чисто гіпотетично провести вибори до парламенту найближчим часом, то його склад би був зовсім інший.

Це не тенденція?

— Безумовно, є тенденцією. Перша зміна серйозна в електоральних уподобаннях українців вже відбувається після того, як у парламенті формується коаліція і опозиція. Тому що насправді політичні партії — це, швидше, є мінусом нашої української і виборчої системи, і політичної культури, політичні партії ідуть з програмами, які насправді є декларативними, ніхто серйозно і змістовно їх не аналізує і не визначає на основі цих програм свій вибір політичний. І більше того, жодна з партій наперед не обіцяє, з ким вона буде блокуватися у парламенті. Тобто фактично українці обирають політичні партії в парламент і не знають, якою кінцевою буде коаліція, склад коаліції в парламенті. А я нагадаю, що в умовах парламентсько-президентської республіки саме коаліція у парламенті є головним владним суб'єктом у державі. Тому що саме від неї залежить кадровий склад і Кабміну, і виконавчої влади, і ухвалення відповідних законопроектів у майбутньому, і виконання коаліційної угоди і тих передвиборчих обіцянок, які дають політики під час виборчої кампанії. Тому перша кардинальна зміна відбувається саме після цього моменту.

Українці усвідомлюють важливість коаліції? Чи звертаємо ми увагу на те, хто з ким буде товаришувати в парламенті, і якою буде коаліція?

— Безумовно, ЗМІ таку поверхневу аналітику і прогнози дають, хто з ким може дружити, і хто з ким може об'єднуватися. Безумовно, якщо йдуть ідеологічні опоненти в парламент, то можна припустити, що це один із них буде владою, один — опозицією. Але кінцевого складу коаліції передбачити досить складно. Тим більше, давайте подивимося, як протягом цих трьох років у парламенті змінився склад коаліції. Спочатку це було п'ять суб'єктів, 300 голосів, навіть понад конституційну більшість. Здавалося, що, в принципі, всі демократичні сили у парламенті об'єдналися, уже нічого не заважає проводити реформи, вносити зміни до Конституції, змінювати державу у цивілізованому демократичному напрямку. І ми побачили, що буквально через рік ця конструкція дала тріщину, тому що, по-перше, є внутрішня конкуренція, по-друге, є навіть не ідеологічні, а більш владно-політичні розбіжності всередині коаліції. Із п'яти суб'єктів залишилося тільки два. І то виникає питання до кількісного складу коаліції, до її легітимності.

Чи звертають увагу на те, хто з ким обіцяє в рамках передвиборчої програми блокуватися, об'єднуватися, у цивілізованих країнах, де є розвинутий парламентаризм?

— Насправді, формування коаліції — це не є проблемою тільки нашої держави. Ми бачимо зараз є складнощі, наприклад, у формуванні коаліції в Німеччині після парламентських виборів, коли правляча партія теоретично говорила про можливих союзників, але ми бачимо, що їх попередні союзники,  попереднього скликання парламенту заявили спочатку перехід в опозицію, потім, коли довгий процес коаліціади не дав результатів, вже начебто готові знову блокуватися і утворювати широку коаліцію. Та сама ситуація зараз і в Австрії. В принципі, я вважаю, що формування коаліції, більшості у парламентах, воно є досить складною процедурою з точки зору прогнозування і обіцянок. Тому що були прецеденти, коли партії обіцяли під час виборчої кампанії об'єднуватися з одними політичними силами, а в реальності виходило зовсім по-іншому. Тому це не є суто наша проблема. Але те, що у цивілізованих країнах під час виборчої кампанії виборець більше звертає увагу на змістовну частину кампанії, а не на просто обіцянки, тобто на програми, на більше такі ідеологічні речі, на можливих потенційних союзників, то це правда. У нас в державі все-таки більше грають важливу роль більш ірраціональні чинники. І, на жаль, фінансова мотивація.

Тобто обставини ці можуть змінюватися вже після виборів?

— Ці нові, безумовно, вони виникають і вони переважно пов'язані з кадровими призначеннями. Знайти баланс інтересів у тих політичних сил, які готові сформувати коаліцію, це досить складно. Тому що після виборів кожна партія, яка подолала виборчий бар'єр, має відповідні амбіції і хоче бути представленою у владі — задля того вони і йшли у парламент. І таким чином реалізовувати свою і партійну, і державну політику. Але пошук цього балансу дуже часто в наших українських реаліях призводить до того, що починається кулуарщина, сварки, комусь дістається більше, комусь — менше. І як правило, перемагає сильніший.

І державницькі якісь програми відходять на другий план, а наперед виходять політичні і особисті?

— Воно так. З іншої сторони, давайте згадаємо 2014 рік, я слідкував тоді за процесом формування коаліції, і пам'ятаю добре ту коаліційну угоду, яку представляли нашому українському суспільству, і хочу вам сказати, досить якісно і гарна програма. Якби вона виконувалася. Інша справа, що за підрахунками експертів десь близько третини, може, трохи більше позицій по коаліційній угоді виконано на даний час. Зрозуміло, що в теорії коаліційна угода передбачає її виконання протягом всього терміну повноважень — п'ять  років парламенту, ще є час.

Напомним, ранее замглавы ЦВК Андрей Магера заявил, что смешанная избирательная система, которая существует в Украине, абсолютно несовершенна и не имеет никакого отношения к открытой пропорциональной избирательной системе.

Самое читаемое
    Темы дня