наверх
19.04.202420:36
Курсы валют НБУ
  • USD26.89+ 0.03
  • EUR31.83+ 0.14

Отставка Саакашвили, кризис в Нацполиции, новая потребкорзина. Мнение Рудякова

"Турне" Саакашвили: скандал продолжается (586)

(обновлено: )82610
Председатель Одесской ОГА Михаил Саакашвили подал в отставку, глава Нацполиции Хатия Деканоидзе сообщила о нехватки кадров в ведомстве, а в НАПК сообщают о грядущих проверках подавших декларации чиновников.

РИА Новости Украина – радиостанция "Голос Столицы"

Губернатор Одесской области Михаил Саакашвили на пресс-конференции заявил, что уходит в отставку. Он добавил, что в Одесской области президент Петр Порошенко лично поддерживает коррупционные кланы.

Глава Нацполиции Хатия Деканоидзе на пресс-конференции по случаю годовщины вступления в силу закона "О Нацполицию" отметила, что в среде правоохранителей не хватает профессиональных кадров. Всего за год было уволено 5600 сотрудников полиции.

А в НАПК изъявили желание участвовать в обысках декларантов, которые принимали участие в электронном декларировании, для мониторинга образа жизни. Об этом заявила глава агентства Наталья Корчак. Она уточнила, что это необходимо для проверок данных в декларациях, касающихся ценностей, находящихся в квартирах.

Эти и другие ключевые события в эфире радиостанции Голос Столицы прокомментировал директор Информационно-аналитического центра "Перспектива" Павел Рудяков.

ОБ ОТСТАВКЕ СААКАШВИЛИ

Михаил Саакашвили на пресс-конференции в Одессе заявил, что подает в отставку. Саакашвили сообщил, что у него больше нет сил бороться с коррупционной системой страны, а президент Порошенко не реагирует на предложения и замечания по работе чиновников и должностных лиц. При этом Саакашвили заявил, что не намерен уезжать из Украины и опускать руки перед трудностями.

(текст публикуется на языке оригинала)

Які наступні кроки можливі для Саакашвілі?

– Коли його призначали на цю посаду, то ясно, що це був більшою мірою крок політичний. Наскільки мені відомо, то в Одесі мало хто з містян згадає про нього чи помітить, що пішов цей губернатор, з'явився якийсь новий.

Бо, власне, губернаторськими справами він не так охоче займався, як політичними. Хтось каже, що буде кар'єра, буде вона здійснюватися, а хтось каже, що немає в Саакашвілі шансів. Але заяви, наскільки я знаю, до вечора ще не було в Кабміні. Ще він, може, вранці передумає, скаже, що хлопці, ви знаєте, я так боротьбу продовжу, ще рік закрию. Але це малоймовірно.

Ви кажете про політичну кар'єру у якості лідера політичної партії?

– Я думаю, що так. В нього ж є підготовлена якась там грузинська складова політичної сили. Тобто він, я думаю, піде в цю свою партію, яка опинилася в такій лакуні – чи буде вона, чи відбудеться, чи не відбудеться. А зараз, я думаю, що якщо вже Саакашвілі пішов, то йому потрібна буде ця політична сила, принаймні на перших порах, поки він знайде якій інші контакти.

Ця політична кар'єра можлива, але я думаю, що для неї підвішений на гачку губернатор Одеської області має усвідомлювати, що його стеля – це 5% на будь-яких виборах, за які ще доведеться поборотися.

Якщо це в нас прохідний бар'єр до парламенту, то він з своєю партією ці 5% буде набирати важкою боротьбою. І мати на увазі, що Одеса чи Одещина йому не дасть багато відсотків.

Експерти казали, що Саакашвілі – людина президента. Зараз він заявляє про те, що в Одеській області президент особисто підтримує  якісь корупційні клани.

– Я думаю, що це бажання привернути до себе увагу особисто президента. Бо, наскільки я розумію ситуацію, то Саакашвілі прийшов як колишній президент, мав певні пільги щодо комунікації особисто з першою особою нашої держави. Потім ці пільги почали розмиватися.

Наскільки я розумію ситуацію, потім прийшов час, коли вони зникли навіть зовсім. І особисті ці звинувачення на адресу Порошенка – це спроба привернути його увагу і пробитися хоча б на одну розмову особисто до першої особи.

Тобто не йти шляхом президента Киргизії, а піти шляхом більш технократичним, через апарат, але привернувши увагу особисто президента. Ці звинувачення підтвердження під собою не мають, це все слова.

О РЕФОРМЕ ПОЛИЦИИ И РОСТЕ ПРЕСТУПНОСТИ

Глава Нацполиции Хатия Деканоидзе на пресс-конференции по случаю годовщины вступления в силу закона "О Нацполиции" отметила, что с начала 2016 года уволили около 5600 полицейских. При этом Киев и Одесса стали городами-лидерами по росту преступности.

Наскільки забезпечена необхідними кадрам Національна поліція та як ви оцінюєте її реформу?

– За рік, звичайно, про якісь підсумки можна говорити. Якщо в такому прореформаторському ключі оцінювати, то якщо хотіли зробити цю нову інстанцію, то на інституційному рівні реформа вдалась, рік протрималась.

Колись, на початку 90-х, коли у нас пішли ці модернізації, реформування, то в МЗС відділи і управління перейменували в департаменти. Краще, гірше стало – це інша справа, але вже 25 років. Так само з цією – була міліція, стала Нацполіція, захотіли – зробили.

Але якщо брати, що це орган профільний, який відповідає за певний сегмент суспільного життя, за безпеку на вулицях і всіх інших місцях – в квартирах, дворах, метро – то ясно, що навіть якщо взяти офіційну статистику, то там зростання злочинів вимірюється не десятками, а навіть сотнями відсотків.

По деяких регіонах там доходить навіть до 450%, Київ фігурує теж ледь не в першій п’ятірці.

Причини цього зростання і соціально-політична, і економічна?

– Так. Але це причини загального характеру, які впливають на все життя країни. Нацполіція за рік себе не показала з позитивного боку. Якісь позитивні підсумки підводити нема з чого, бо тепер бідкатись, бо коли починали, коли запрошували ту ж Деканоїдзе туди, вона прекрасно розуміла, що нічого не зробить на цій керівній посаді без команди професіоналів, і так само на кожному рівні аж до самого низу не буде нічого.

А виховувати професіоналів в поліції – це дуже кропітка робота. На це треба рік щонайменше, а то і три–п’ять років, коли буде досвід, професійна підготовка треба людям. Це робота, яку тепер треба робити навздогін чи запрошувати знову якихось литовців, грузинів, молдаван, хто там ще не розігнав своїх професіоналів.

Але потім треба буде два роки законодавчо закріплювати можливість тим людям працювати, бо вони будуть з інших теренів, зовсім інша специфіка.

Рік можна було і не відзначати, почекати, сказати: дайте нам ще півроку, ми ще попрацюємо, а потім вже прозвітуємо. В мене, як у громадянина, який ходить по вулицях, спокійніше не стало за цей рік, хоча і машини їздять. Правда, зараз вони не так яскраво блимають вогниками, вже вони вже тихіше поводяться. Мабуть, бензин спалили річний чи побили машини.

Це сумна історія про те, як реформування формальне не призводить до модернізації, яка б означала крок вперед до забезпечення насамперед безпеки для громадян і для держави.

Невже немає людей, які могли б поділитись досвідом, повернутись на ці місця?

– Статистика люстрованих по Нацполіції достатньо солідна, але вона не безнадійна. Деякі люди повертались.

Є фахівці, які в нас в 90-ті роки давали результат. Але є політичні обмеження, є політичні міркування, які, на превеликий жаль, в багатьох сферах ідуть попереду, ніж економіка, ніж робота, ніж безпека в даному випадку – і це дається взнаки. А ми тоді заміняємо наших фахівців зарубіжними. Значить, зарубіжний досвід вагоміший.

Я згоден, що його треба враховувати, цей зарубіжний досвід, але, можливо, треба було б залучити, якщо створювати якісь народні фронти, то створювати народний фронт для допомоги подолання кризи Нацполіції, бо якщо за рік цей взяти, то ясно, що відомство перебуває у кризі.

Як хочете, її називайте – чи реформаторська криза, чи постреформна криза, чи дореформна криза, чи люстраційна криза. Всі показники свідчать, що це кризовий період.

Голова Одеської поліції Лордкіпанідзе, який подав у відставку, сказав, що йде, тому що не дають зробити, не йде реформа. Пов’язуєте це з заявами Саакашвілі?

– Я йому вірю, і навіть з тих заяв, які вони зробили майже одночасно, у нього значно обгрунтованіші мотиви звільнення.

Чому це співпало? Ясно, що це спільний хід, вони вдвох ідуть. А в тому, що в Одесі важко працювати, можливо, важче, ніж в багатьох інших областях і регіонах, силовим структурам, це так. В Одесі зараз значно серйозніші речі, бо організована злочинність стала більш організованою, вона не реформується.

Ті відомості, які йшли навіть останні півроку, в Одесі, під Одесою – в селах набагато гірша ситуація. Я Лордкіпанідзе розумію, але в мене питання: чому ви на цій посаді нічого не зробили, чи ви щось хотіли зробити, але не дали? Хто не дав? Тоді все впирається в систему, а система у нас далека від того, щоб говорити про якісь навіть східноєвропейські чи центральноєвропейські норми, параметри, проценти зростання злочинності чи зменшення злочинності.

О БЕЗДЕЙСТВИИ НАПК

В НАПК готовят порядок проведения спецпроверок. Об этом заявила председатель агентства Наталья Корчак. Это предложение рассматривают для того, чтобы более качественно проводить мониторинг образа жизни, проверять данные в декларациях, касающихся ценностей, находящихся в квартире.

"Мы готовим к следующему заседанию порядок проведения проверок, надеемся, в ближайшее время утвердить", — заявила Корчак.

Читайте также: Foreign Policy: Украинские элиты открыли коррупционный ящик Пандоры

З заяв Корчак можна зробити висновок, що маємо систему декларування без правил оцінювання?

– Ні, там певний набір вже є підзаконних актів, наскільки мені відомо. Але щодо обшуків, то агенція ця не має права ані займатися обшуками. Так що вони ще мали б витратити  час на те, щоб одержати хоча б напівзаконне право брати участь, тобто бути присутніми при таких процедурах.

Але тоді виникає питання, що 100 з зайвим тисяч вже подано цих декларацій. Тепер ще будуть внесені слідом за президентом якісь зміни в декларації. Відповідно, буде примірників ще більше. А в них, наскільки мені відомо, 150 душ працівників, тобто до 2020 року чи, принаймні, до завершення конкурсу Євробачення в Києві вони не зможуть навіть попередній звіт логічно зарифеметувати.

В них на це просто не стане фізично часу.

Але якщо вона ще хоче з таким персональним складом своїм співробітників в обшуках брати участь чи в перевірках, то це кожному з них на чолі з шановною Корчак доведеться по п'ять разів на день заходить в якісь хати. А оскільки ці декларанти переважно живуть не в двокімнатних квартирах, а щонайменше в трикімнатних, то, відповідно, це абсолютно дурна робота.

І пропозиція, мені здається, більше спрямована на те, щоб знову почати затягувати час, чим вона займалася, коли запуск відкладали. Бо, в принципі, в нас є дуже потужні політичні сили і групи, які зацікавлені в тому, щоб ця перевірка тривала якнайдовше.

В такому масиві суцільному, я думаю, що просто це технічно неможливо зробити. І це, в принципі, не закладено в компетенцію цього агентства. Воно мало би займатися іншими справами, а вони, я так розумію, старанно уникають того.

А чим би вони зараз могли займатися в плані електронних декларацій?

– Колись, два роки тому, один з перших керівників після Майдану "Укрзалізниці" був симпатичний чоловік Максим Бланк. У нього під час обшуку знайшли, якщо я не помиляюся, сім чи вісім мільйонів гривень і мільйон доларів. І тоді, відповідно, його одразу під білі руки і повели, і за грати заперли.

Він, правда, потім вийшов звідтіля, як і всі ці корупціонери, справа не була доведена. Але якщо, скажімо, тоді за таку суму брали під руку і вели одразу, то, значить, треба було взяти, посадити технічних працівників, вони б порахували кількість нулі справа в перших 100 деклараціях, і оці 150 співробітників мали б кинутися разом з міліцією, поліцією, СБУ, прокурорами брати під руки і вести перевіряти ці нулі – чи є вони, чи немає. Це не має значення.

Смотрите также: Волынские шахтеры объявили голодовку из-за долгов по зарплате

Якщо людина в декларації вказує такі суми, працюючи 10-20 років на державній службі чи в органах місцевого самоврядування, то це є, звичайно, привід. Це речі, які одразу вказують на те, що агенція не хоче займатися своєю безпосередньою справою – протидіяти корупції.

О НОВОЙ ПОТРЕБИТЕЛЬСКОЙ КОРЗИНЕ

Согласно постановлению Кабмина от 11 октября, обнародованном на официальном сайте правительства 7 ноября, увеличены объемы потребления некоторых продуктов питания. Так, увеличено количество отдельных товарных позиций в отдельных непродовольственных товаров таких, как одежда и обувь, сокращены сроки их использования, пересмотрены предметы первой необходимости, санитарии, ЖКХ, услуг связи, лекарств. Указанные наборы определены с учетом изменений в социально-демографических характеристиках домохозяйств Украины, фактической структуры потребления, установленных по заключению заинтересованных центральных органов исполнительной власти и социальных партнеров. Кабмин установил набор продуктов для трудоспособного населения на одного человека в годовом измерении.

Ці норми затверджені Кабміном задля того, щоб встановити якісь мінімальні рівні споживання і стимулювати українців, щоб вони не купували менше або не з’їдали більше?

– Це один із базових параметрів, від якого ті соціальні норми далі відраховуються. Звичайно, коли читаєш ці переліки, то ясно, що без посмішки важко читати, хоча важко уявити, скільки ти макаронів з’їдаєш і як їх зважувати – потім чи після, яка методика підрахунків.

Але мені здається, що в даному випадку є привід хоч подумки порадіти, бо добре, що влада подивилась в цей бік, що спочатку пішла заява. Більше того, декілька кроків зроблено: оця заява, що буде мінімальна платня підвищена з першого січня, що до пенсії будуть перерахунки, це все запізнілі кроки.

Багато років не приділялась цьому увага. Соціальний рівень життя і соціальні стандарти упали значною мірою за певний період. Але добре, що на це звернули увагу і хоч щось намагаються вирівняти. Зрозуміло, що вирівняти намагаються те, на що є якісь ресурси, а ресурси незначні у держави на ці всі речі.

Ясно, що ці речі поки що теоретичні, ясно, що їх всі треба зводити до якогось спільного знаменника, щоб цей кошик новий був по кишені середньостатистичній родині, хай не з двома, хай з однією дитиною. Але ясно, що якби вони раз на два місяці звертались, то, можливо, через рік – через два ми б наздогнали якусь реальність, те, що існує.

Чи варто розраховувати, що якщо вони затвердили ці мінімальні кошики споживчі для громадян України, вже більш реальні, то зараз буде переглянутий деякий прожитковий мінімум?

– Так. Ця зміна в одному тягне за собою інше. Це потім ідуть перерахунки всі, вони практично автоматично робляться, треба тільки вирахувати.

Тут же держава теж грає не з усіма відкритими картами, держава теж про себе не забуває в цих всіх кошиках. Вона не дає нам з вами житнього хліба зайві півтора кілограми, бо тоді треба забезпечувати це. Так що це, безумовно, позитивний факт, але це просто як сигнал позитивний, а як реальність – цього ще треба буде почекати.

Я не економіст, але слухаю, що економісти говорять – це палиця о двох кінцях. Це якщо є ресурси, якими можна це забезпечити, тоді це може бути справді крок, якийсь рух вперед по підвищенню цих соціальних стандартів.

Якщо ці політичні ігри розраховані на певні політичні обставини, на вибори зокрема дострокові, або підняття рейтингу окремих посадових осіб, то це крок до погіршення ситуації. А куди їй далі погіршуватись? І так нікуди вже далі подітися.

Читайте также: Людмила Супрун: решение поднять минимальную зарплату было непродуманным

А щодо підвищення мінімальної заробітної платні до 3200 гривень, яку обіцяють у Кабміні?

– Це те саме, що ми чекали торгівельної угоди з ЄС – що от зараз у нас буде більше грошей, зросте експорт і т.д. Цього не вийшло. Наскільки я знаю, економісти про це говорять, що економічних підстав для такого серйозного підвищення одноразового мінімальної заробітної плати немає.

Как сообщил в эфире "ГС" спецкор из Одессы Александр Полуев, пока среди претендентов на пост главы Одесской ОГА называют экс-губернатора Ивана Плачкова, народных депутатов Алексея Гончаренко и Антона Киссе.

Также политический эксперт Ярослав Макитра в эфире "ГС" прокомментировал, что после отставки с поста главы Одесской ОГА Михаил Саакашвили не вернется в Грузию, наоборот, стоит ожидать выброс компромата, интересной информации в Украине.

Самое читаемое
    Темы дня