наверх
29.03.202409:04
Курсы валют НБУ
  • USD26.89+ 0.03
  • EUR31.83+ 0.14

Хозяйке на заметку: как защитить себя в случае некачественной медпомощи

(обновлено: )24202
Адвокат по вопросам медицинских споров Анна Гаро подчеркнула, что пациентам не стоит бояться обратиться с жалобой к администрации медучреждения.

РИА Новости Украина — Радиостанция Голос Столицы

Согласно Конституции Украины, государство создает условия для эффективного и доступного для всех граждан медицинского обслуживания. В государственных и коммунальных заведениях здравоохранения медицинская помощь предоставляется безоплатно.

Ситуацию с правами граждан на бесплатную помощь врачей и как защитить себя в случае некачественной медпомощи в эфире радиостанции Голос Столицы прокомментировала член комитета медицинского и фармацевтического права и биоэтики национальной ассоциации адвокатов Украины, кандидат юридических наук, адвокат по вопросам медицинских споров Анна Гаро.

(текст публикуется на языке оригинала)

Які мають права пацієнти? Зараз є багато питань у ЗМІ щодо медичної реформи, ведення нових протоколів лікування. Як захиститись пересічному пацієнту від недоброякісно отриманої медичної допомоги? Хто визначає, медична допомога належним чином надана чи ні?

— Про медичну реформу зараз говориться досить багато і багато публікацій, але про це не сьогодні. Звичайно, будуть зміни, зміни будуть в сторону покращення. Оскільки нас слухають звичайні люди, я хочу звернути увагу, що не треба, головне, лякатись, оскільки ви, потрапляючи в лікарню, у стресовій ситуації і ви розгублені. 

Інколи у родичів пацієнта складається враження, що лікарі не все роблять. 

— Так, звичайно. Відповідно, головне – не панікувати. Зрозуміло, що є випадки, коли це смерть новонародженої дитини або матері, то це досить гучні випадки і, зрозуміло, що там поліція буде залучатись, і буде кримінальна відповідальність та розслідування. А якщо це звичайна поліклініка, в яку ви звернувся за медичною допомогою, і вам сказали: вибачте, але це коштує стільки-то. Ми знаємо, що у нас безкоштовна медицина, і у звичайній державній чи комунальній поліклініці вона має надаватись безкоштовно. Очевидно, що є перелік платних послуг, про який мало хто знає, але це вже деталь. Головне, що треба пацієнту знати, що в нього є права. Держава їх гарантує і захищає. Перед тим, як йти до лікарні, треба хоча б погуглити або подивитись, які права має пацієнт, аби не розгубитися. 

Більшість тих, хто звертається до закладів медицини – це люди похилого віку, які звикли, що в реєстратурі можуть порадити лікаря. Але більшість поліклінік скоротили. Обрати свого сімейного лікаря треба зараз. Як тут бути з гарантіями на медичну допомогу і з гарантіями якісної медичної допомоги? Як реалізувати свої права на безкоштовну медичну допомогу?

Читайте также: Медик: вакцин в Украине недостаточно, а те, что есть — низкого качества

— Зараз, згідно медичної реформи, перша ланка, як кажуть, перше звернення до поліклініки, до сімейного лікаря є безкоштовним, навіть ліки вам будуть давати безкоштовні. Законодавство у нас чітко говорить, що громадянин має право на ефективну, якісну та кваліфіковану медичну допомогу. Якщо щось іде не так, то в кожній конкретній ситуації з’ясовується, що сталося. Чи це, можливо, лікарська помилка, чи це нещасний випадок, чи це кримінально каране діяння. У будь-якому випадку не треба панікувати, а відразу все фіксувати, що відбулося. Треба звертатися до головного лікаря, до керівника поліклініки чи завідувача безпосередньо. 

Чи не нашкодить пацієнту те, що він буде звертатись до адміністрації?

— Не зашкодить, однозначно не зашкодить. Треба боротись за свої права і треба говорити, що я знаю свої права. Тоді до тебе буде відповідне ставлення і всіх інших. Якщо людина махає рукою і каже: ні, це дорого, я не хочу, це витрати, я не потягну, то, зрозуміло, питання не буде вирішено. Треба завжди добиватись свого, не боятись цього. Я знаю, що навіть пропонується, щоб при кожній лікарні, поліклініці, амбулаторії був спеціальний відділ чи кімната, в якій буде знаходитися людина, яка буде реагувати і розбирати кожне звернення пацієнта, що не так. 

Чи дійсно потрібна людина, яка буде слідкувати за лікуванням? Можливо, треба надавати лікування якісно?

— Зрозуміло. Але ця людина буде на зразок омбудсмена, на зразок Уповноваженого. Вона буде і юристом, і адміністратором, і виконавчим директором одночасно. Вона буде безпосередньо знати, що не так, хто винуватий, як треба реагувати і як скласти скаргу. 

Це щось на зразок медіації? 

— Так, оскільки головне у всіх спорах між лікарнями, лікарями і пацієнтами – це швидке реагування, швидкий збір доказової бази. Без цього в подальшому в суді не можна буде довести шкоду чи винуватість. 

Тобто, треба зафіксувати певні негаразди зі здоров’ям, що виникли через неправильно поставлений діагноз та неправильно підібране лікування, щоб можна було розібратись і притягнути винну особу до відповідальності. 

— Так, це дуже тонка грань, оскільки, можливо, не буде кримінально караного діяння, можливо, це була лікарська помилка, яка не карається кримінально. У кожному випадку треба розбиратися у цьому детально. Чому мало засуджених лікарів? Через поганий збір доказової бази, неможливість довести.

Самое читаемое
    Темы дня