наверх
29.03.202400:40
Курсы валют НБУ
  • USD26.89+ 0.03
  • EUR31.83+ 0.14

Александр Мороз: в Украине власть, бизнес и криминал - это одно и то же

(обновлено: )189471
Политик, дважды председатель ВР Александр Мороз в эфире "ГС" рассказал о е-декларировании, безвизовом режиме с ЕС, угрозе потери государственности, протестных настроениях, а также о "кассетном" скандале и общении с его фигурантами.

РИА Новости Украина – радиостанция "Голос Столицы"

Подача электронных деклараций для чиновников высшего эшалона и народных депутатов официально завершилась 30 октября. Общество, ознакомившись с богатствами власть имущих, отреагировало очень бурно. Декларанты обнародовали от счетов со множеством нулей, квартир, земельных участков и миллионов долларов наличными до раритетов, церквей и святых мощей.

О том, какие выводы нужно делать по результатам е-декларирования, об участии в будущих выборах, о моратории на землю, почему Украина может утратить государственность и как этого избежать, в интервью  радиостанции Голос Столицы председателя Социалистической партии Украины, дважды председателя ВР Украины Александра Мороза.

(текст публикуется на языке оригинала)

— Одне уточнення, я зараз голова партій "Правда і Справедливість". Це ідеологічний наступник Соціалістичної партії, бо ту партію блокує сьогодні влада, організувавши судові позови різні, і висловлюючи претензії щодо символіки. Це видумки. Ясна річ, надумана провокація своєрідна. Але вона контролюється владою. Щоби не сперечатися довгий час, частина і в керівництві партії таких суперечливих моментів, які сприяють такому конфлікту, то ми з Василем Петровичем Цушком організували партію "Правда і Справедливість". Провели її установчий з'їзд, готуємося до з'їзду, який затвердить програму партії, зареєстрували партію і вже більше 400 комітетів партії, орієнтуємося десь на 605-606, за пару місяців ми вийдемо на такий результат. Власне кажучи, партія буде поширена в усіх адміністративних одиницях України. 

Так понимаю, что в будущих выборах вы уже будете участвовать?

— Я гадаю, що буде так. Але особливість полягає в тому, що вибори повинні бути не на основі закону, який є предметом між тими партіями, що сьогодні в парламенті, а це справді так. Вони навіть і фінансувалися з одного, я б сказав так, вибачте, общака. Про це є сьогодні достатньо матеріалів, але не про те мова йде. Ми пропонуємо сьогодні все-таки провести вибори на основі відкритих партійних списків. Це те, що потрібно конче Україні, щоби розмежувати бізнес і владу. А крім того, в засадах виборчої системи ми пропонуємо, по-перше, щоби це був бар'єр не більше 1%, бо інакше будуть, знову ж ті самі, що є сьогодні в парламенті, з певними корекціями. Треба позбавити можливості використовувати адмінресурс. Тому що я-то знаю з власного досвіду, як переписуються протоколи, і як брехня подається потім в ЦВК, це все реєструється тощо. А потім люди розводять руками, що не такий результат, на який вони очікували. Тому і зменшити розмір застави, і передбачити умову таку, що людина повинна проживати в тому окрузі, з якого вона представляє голоси виборців. 

Таким образом, мы закрываем дорогу в парламент многим людям?

— Сьогодні, ви розумієте, особливість яка. Ми побачили опубліковані електронні декларації. І ви зверніть увагу на одну деталь. В Конституції передбачено, що депутат і державний службовець будь-який не має права займатися підприємницькою діяльністю, прибутковою діяльністю. Тоді виникає питання, як же так трапилося. Людина була депутатом весь час чи багато років, чи той, хто при владі сьогодні в державній службі, і має такі статки, які не снилися переважній більшості громадян України. Звідки це все? Я не буду говорити про суть того, що подано. Я так вважаю, що приблизно це десята частина того, що насправді є за тими деклараціями. Але в будь-якому разі це підтвердження того, що Конституція порушується. Повинен бути імперативний принцип використання норм Конституції. Тобто якщо людина займається підприємницькою діяльністю, бізнесом, зокрема, в нас бізнес і влада – одна і те ж, то він не має права реєструватися, і ЦВК половинна слідкувати за тим. Бо це вимога Конституції. 

Читайте также: Экспертный опрос: какое будущее ждет самых скандальных декларантов?

Вы подавали свою декларацию?

— Я поки що не на службі, тому в мене немає такої потреби. Але я міг би подати. Тільки що в мене була б така ж сама скромна декларація, як в Юлії Тимошенко, бо я, крім пенсії, ніяких статків не маю. І навіть книжки, які виходять в моєму авторстві, жодного разу не продана ні одна книжка. Я дарую, роздаю людям тощо. От  зараз вийшла книжка, яку я вам подарував "До булави треба голови". І я вже провів понад 40 презентацій в різних містах Київської і інших областей. То казав колись Маяковський, "мне ни рубля не накопили строчки" тощо. Так що це повністю відповідає. А інші, я бачив теж скромні декларації,записані від тих, хто скромність мав би трохи приховувати, хоч би таким чином не зривати очі людям, бо ясно, що це неправда. 

То есть вы считаете, что если бы показали реальные цифры, то они бы настолько бы удивили?..

— Я думаю, що разів у п’ять-десять було б більше. 

Вчера в Киеве были столкновения между вкладчиками банков. 

— Я знаю цю проблему. На превеликий жаль, вся банківська система побудована за принципом МММ. Це система, коли накопичуються депозити, люди здають гроші, а потім оголошується, попередньо підготувавши відповідний хід між комерційними банками і НБУ, зібравши кошти, перетворивши їх в валюту, прибравши їх до кишені, оголошується банкротом банк, а люди ні при чому нібито, а насправді страждають, бо в багатьох це остання надія на те, що можна забезпечити себе на перспективу. Те, що відбулось з банком "Михайлівський" та відбулось з багатьма банками, так буде, очевидно, і далі, тому що вся система банківська абсолютно неправильно організована. Повинен бути центральний банк державний, який корегує відповідні параметри роботи комерційних банків, і їх не потрібно, щоб було більше 200, як у нас, в Україні. 

Банки у нас как инструмент для зарабатывания денег и их отмывания?

— Тільки так. Банк в нинішній ситуації не може бути суб’єктом інвестування, тому що під ті кредити, які дає банк, неможливо обробити, навіть у промисловості, навіть у швидких операціях, хіба що в деяких торгових операціях. З одного боку, він бере депозити, обіцяючи великі проценти, високі дивіденди, потім виявляється, що він не справляється з такими зобов’язаннями, він банкрутує. Виникає питання – куди діваються людські кошти. Повинен бути порядок, гарантоване повернення під егідою НБУ коштів вкладників, а ті активи банків, приміщення, їх майно треба продавати і поповнювати сам фонд повернення заощаджень людей і їхніх вкладів. Керівництво вкладів, які довели до цього, повинні сідати в тюрму. Тоді буде менше охочих організовувати банки. 

Читайте также: Е-декларанты вполне могут стать внутренними инвесторами — Плотников

Все больше появляется призывов о том, что начнется новый Майдан. Что вы думаете по этому поводу? Стоит ли бояться людям, что что-то произойдет?

— Таких акцій не треба боятись взагалі. На мій погляд, ще рано про це говорити, бо у спонтанності таких явищ спостерігається диригентська рука. Сьогодні час не настав, і буде продовжуватись така ситуація ще декілька місяців. Далі треба робити висновки і з приводу е-декларацій, які свідчать, що парламент не повинен бути таким, і влада такою не повинна бути, бо це стосується і всіх міністрів, які займаються тим, чим займаються, бо це означає інструменти влади використовуються для власного бізнесу. У нас, можна сказати, Бермудський трикутник, де влада, бізнес і кримінал – це одне й те ж саме. Всередині цього трикутника нівечиться Україна і громадяни України. Треба цей трикутник розламати. Яким чином це буде робитись, чи вистачить мужності у тих, хто при владі, піти у відставку, чи треба чекати нового Майдану, чи, може, спонсори зарубіжні скажуть, що не можуть з цими злодіями не можуть працювати, давайте припинимо цю справу і тоді виявиться, що три мільйони людей, які працюють в реальній економіці, не здатні забезпечити бюджет, Пенсійний фонд і все інше. І тоді буде дефолт і багато інших речей, які передбачають зміну влади персональної, але тоді треба забезпечити зміну системи влади, бо до тих пір, поки у нас буде така система, як нині, буде продовжуватись. Небезпека є колосальна, ми можемо втратити державність взагалі. Я посилаюсь на дві обставини, які треба мати на увазі. Сьогодні влада нав’язує так зване добровільне об’єднання громад. Це неправда, ніякої добровільності немає. Це повинна бути добровільність там, де є потреба. Треба переглядати податкову, бюджетну систему, щоб можна було громадам самостійно вирішувати свої питання. Це називається самодостатність чи спроможність місцевих представницьких органів. 

Правительство называет это децентрализацией. 

— Це посилення централізації. Замість районів тепер будуть громади називатись. Виграш який для влади нинішньої? Мовляв, буде тепер менше витрат з бюджету на субвенції для рад місцевих тощо. Це абсолютно не те. Це віддаляє людину від публічної влади ще більше, ніж сьогодні. Треба з іншого боку підходити. У нас централізація, адміністрація, назвіть як завгодно, це буде та ж сама система влади, яка була запроваджена ханом Батиєм. Це не потрібно для України. 

Без очередного толчка у нас ничего не получится?

— Форма, як це буде, ми цього не торкаємось. Хочу сказати, що якщо ми хочемо, щоб в Україні була європейське життя і добробут, то потрібно змінити систему влади. Вона у нас не відповідає потребам суспільства, і вона не є демократичною. Тільки балачки про демократію, про свободу слова абощо. 

Если произойдет еще Майдан, выдержит ли Украина?

— Поштовх такий, як Майдан, Україна витримає. Не в тому річ. Вона може об’єктивно втратити свою державність, якщо буде реалізована до кінця програма так званого об’єднання громад, те, що називається децентралізацією, посилення централізації, а друге – ви помітили, що десь два тижні тому ВР прийняла рішення про продовження мораторію на продаж землі до 1 січня 2018 року. Але вперше сказано, що за вимогою МВФ треба прийняти кілька законів, які регулюють порядок продажу землі. В сукупності із так званою фейковою децентралізацією і цим процесом, зв’язаним із продажем землі, ми залишимось без землі і будуть володіти владою, державою, отже, Україною ті, хто куплять цю землю. Це будуть не українці. У нас 463  українських в офшорах своїми рахунками. Вони створили більше 500 офшорних компаній. Якби скласти статки всіх цих громадян, і якби вони хотіли купити українську землю, їх статків вистачило на 10% землі за українськими цінами. Питання – для кого ми готуємо ринок? Кому ми брешемо, що тільки українці будуть володіти, що тільки українці можуть купувати? Подивіться у Прибалтиці – сьогодні ні одного гектара сільгоспземлі не залишилось у власності місцевих людей. Це все земля німецьких і шведських банків. 

Читайте также: Харьков, е-декларации: один шаг от "скромности" до миллионов

В Польше подобное происходило. 

— Ні, в Польщі особливість полягала в тому, що їх агропромисловий комплекс розвивався на основі приватної власності. У них міні-ферми і все інше було і раніше, воно не потребувало такої реформації, як в Україні. По Україні скрізь спостерігаються монокультури: кукурудза, соняшник, люпин і все інше. Убите рослинництво, нема глибинної технології, немає робочих місць. Це капіталізм периферії. Ми прив’язані до капіталізму центру таким чином, щоб забезпечувати тим власникам, які сьогодні владою і є, високі норми прибутку, але знищуючи робочі місця. І це стосується не тільки аграрного сектору. Візьміть по Києву, гадаю, кожен може підтвердити: ні одного ефективного робочого місця немає, крім мийки, рихтовки дисків, ресторанів. А людей скільки? Зтягнулись з усієї України люди. В перший клас пішло 34 тисячі в Києві дітей. А батьки, які тут працюють, мають роботу? Виникає питання – де баланс між населенням, кількістю, їхніми потребами і забезпечення їх роботою? І це по всій Україні. Тому серйозну реформу треба робити. Не може бути перспективною держава, якщо вона не має власного виробництва, власної економіки. А ми перетворились просто в колонію сировинну, придаток розвинених країн. 

Пару недель назад правительство и президент анонсировали повышение минимальной зарплаты. Как вы считаете, станет ли жизнь простого украинца лучше? 

— Ми побачимо, як це обернеться інфляцією і не лише. Виникає питання – у нас продумано розвивається держава чи це спонтанні кидання з кутка в куток? Те, що підвищують заробітні плати, пенсії, не виникає заперечень. Але чому, подаючи проект бюджету в першому читанні, не згадується про ці речі? Підвищення тарифів і все інше зніме ці речі. Тільки от одна особливість: через інструмент тарифів і платежів вони перейдуть у приватні руки знов, бо електромережі, обленерго, все інше стало в приватних руках. Немає опори на власний потенціал і на власні розрахунки, на баланси всередині країни. Так держава не будується, і економіка не будується, а це означає, що люди залишається без перспективи. 

Существует мнение, что повышение минимальной зарплаты случилось из-за того, что Европа окончательно отказала Украине в безвизе…

— Ви помиляєтесь. Це не зв’язані речі. По-друге, безвізовий режим, про який ми чуємо майже рік, що він дає 95% українців? Хто пояснив, що це дає? 

Например, не бегать по кабинетам, а сесть и улететь.

— Там не так складно, як ви вважаєте. Хто хотів полетіти або кому є потреба, то він і зараз літає, їздить. В Молдові зробили безвізовий режим. Раніше він міг просто поїхати і там працювати. Ніхто ж не пояснює, що якщо буде безвізовий режим, то ти будеш брати квиток кудись, але перед цим покажи дві тисячі євро, які в тебе є, квиток назад, гарантії, що тебе там хтось прийме і відповідає за тебе. Це не такий ласий шматок, як пояснюється деякими представниками влади. Пояснюється деякими представниками влади, що громадяни зможуть безперешкодно подорожувати по Європі. Він не може подорожувати вільно до базару, в нього немає за що купити хліба. Це просто піар-кампанія, яка, по суті, мало що дає переважній більшості українців. 

Называли разные даты введения безвиза. Можно ли на таком уровне вводить людей в заблуждение? 

— Люди на це не дуже розраховували, воно їм не потрібно. Їх більше б турбувало, якби сказали, що через тиждень буде мир. 

После того, как вы озвучили информацию о пленках Мельниченко, общаетесь ли вы с Литвином и с Леонидом Кучмой?

— Я ніде не говорив про те, що вони головні винуватці цієї справи. Я хочу сказати, що люди всі давно все знають. Але 16 років ця волокита тягнеться. Некрасиво перед усім світом і перед всіма громадянами. Я був на похованні останків Гонгадзе, я був на мітингу біля Таращі, де встановлений знак пам’яті. Учасники мітингу доручили організаторам, керівнику нашої обласної партійної організації написати звернення до генпрокурора, який заявив, що це справа честі довести цю справу до кінця, і коли він був міністром, йому прокуратура блокувала цю справу. Сьогодні Генпрокуратура може, очевидно, передати всі матеріали слідства в суд і поставити крапку над тими, хто організував цей злочин. Я думаю, що сьогодні наявність такої незавершеної справи в Україні викликає подив у зарубіжжя, але це викликає зневагу до влади і неповагу до держави з боку своїх громадян. Юридична крапка повинна бути поставлена. Вона може бути поставлена судом. Тому матеріали всі є. Пукач же сидить і не випадково говорив про речі, які були відомі йому і не тільки йому. Давайте продовжувати і завершимо цю справу. Поки вона не буде завершена, авторитет України як держави і у влади, котра передає по естафеті цю трагедію і це зло, при чому, очевидна, паличка естафетна не порожня. 

Вы общаетесь с Литвином?

— Ні, не було потреби, по-перше. Тоді, коли він був головою, а я був депутатом, то в робочому порядку інколи ми контактували, коли потрібно було вирішити питання, пов’язані із законодавством. Зокрема, в 2004-му році це була моя ініціатива реформи системи влади і політичної реформи і збільшення ролі місцевого самоврядування, перегляд взаємин між верхніми ешелонами влади. Тоді доводилось спілкуватись. Одного разу я спілкувався із Кучмою, коли в США  був Мельниченко, і казав: у мене вимагають всі матеріали в Мінюсті США, зв’язані з продажем кольчуг тощо. Його можна було якось залагодити, бо це ганьба для Україні. Я тоді зустрів Кучму, попросив аудієнції, але вона була десь півтори хвилини. Коли я йому сказав, що там така річ з кольчугами, треба, щоб хтось зв’язався і знайти варіант, як уникнути ганьби, він сказав: це те, що надівають, дурника вдав. Потім пройшов час, Олбрайт була вже директором інституту демократії, в розмові я їй кажу: ви ж в Іраці кольчуги знайшли, чому ж ви не відреагували, коли потрібно було відповідним чином? Вона промовчала. Насправді ці системи виявили. 

Вы с Мельниченко связь поддерживаете?

— Давно я не спілкувався з ним, мабуть, більше року. Коли виникає в нього потреба в спілкуванні, то телефон я не змінюю вже майже 20 років. Я не знаю, де він зараз знаходиться. 

Вы большой любитель рыбалки. Где вас можно увидеть на рыбалке? 

— Я нікуди не їжджу і мало цікавлюсь іншими місцями. Але поряд озеро велике. Мало хто знає, що поряд з Києвом озеро довжиною майже 20 кілометрів в Конча-Заспі. Це колишній рукав Дніпра. Там глибина, фарватер, я б так сказав, до 15 метрів. Тому там є щука, сом, інша риба, тому там можна знайти можливості для відпочинку. Але там збудоване нове Межигір’я. Гектарів 50 заповідних земель віддано комусь крутому. Влада є, вона могла б визначити. 

Напомним, политтехнолог Денис Богуш в эфире "ГС" заявил, что когда пройдет шок от е-декларирования, общественность должна заставить НАПК проверить каждую декларацию, а депутатов — снять с себя неприкосновенность.

А политолог Вячеслав Потапенко заявил, что значительная часть депутатов и министров попадают под уголовную ответственность из-за информации, указанной ими в электронных декларациях.

Самое читаемое
    Темы дня